Sådan skriver du en uopfordret ansøgning
Når du skriver den uopfordrede ansøgning, skal du give din potentielle arbejdsgiver et klart billede af, hvordan du kan skabe resultater i virksomheden. Indhent viden om virksomheden, som du kan bruge til at fokusere ansøgningen. Det kan være information om branche, kunder, konkurrenter, strategi, økonomi, mission, kultur, værdier og de udfordringer, virksomheden står over for. Brug gamle jobopslag, hvor du får beskrivelser af hvilke arbejdsopgaver, virksomheden tidligere har efterspurgt medarbejdere til at løse. Samtidig kan du se hvilke kompetencer og erfaringer, de tidligere har lagt vægt på. Brug også virksomhedens hjemmeside, virksomhedsprofilen på LinkedIn, Google og dit netværk til at indhente information. Du kan også henvende dig direkte til virksomheden for at få mere viden.
Hvilken viden, du skal indhente, afhænger af den type stilling, du søger. Vil du arbejde med kommunikation, er det eksempelvis en god idé at undersøge virksomhedens brand- og kommunikationsstrategi. Kig på deres hjemmeside, deres aktivitet på sociale medier og undersøg, om der er historier i pressen.
På den baggrund kan du målrette dit cv og din ansøgning, så du i videst mulig omfang matcher de behov, virksomheden har. Det er vigtigt, at du helt konkret beskriver, hvad du kan byde ind med af kompetencer og erfaring samt hvilke type opgaver, du kan løse, og hvordan du kan skabe værdi for virksomheden.